Thursday, September 21, 2006

Kampung Bonda Ku


Tidak ku sangka..begitu aktif penduduk kg halaman bondaku yg tercinta ni. Tehel, Jasin Melaka bandaraya bersejarah..Tu sbb aku pun suka balik kg mak..Environment mmg best..tp tak la secanggih n semoden mana pun..cuma keakraban n semangat kemasyarakatan yg ditunjukkan...mmg ade umph..macam2 xtvt ade...tgoklah..siap ade website lagi...sila2 lah jentik link di bawah ni utk keterangan lanjut...my untie terlibat sama as one of the AJK di kampung tu..seriuss...mmg xsangka betul aku...ape yg mampu aku cakapkan,it is great!
Serba Sedikit Sejarah Kampung Tehel

Kampung Tehel dibuka pada Tahun 1808 oleh 4 orang keluarga berturunan Bugis bernama Mampek, Montok, Sakah dan Sabih. Mereka datang melalui Muara Sungai Duyong, Kandang, Bukit Lintang dan Tanjung Laboh ( Tehel )
Penempatan penduduk pada masa itu di Gapam, Pengkalan Badak, Parit Lampong, Lesong Batu, Tanjung Laboh dan Bukit Tinggi (Bukit Cermin). Mereka menjalankan kegiatan Menanam Padi, Berkebun, Menternak dan Menanam Teh.
Pada Tahun 1880 Sidang Ismail bin Senin telah dilantik mengetuai masyarakat (adat). Seterusnya pada Tahun 1882, Imam Maalim bin Jaafar mengetuai syarak kepada 38 keluarga semasa itu.
Nama Kampung Tehel berasal dari sebutan Orang Putih “ Tea Hill “ iaitu Bukit Tinggi di tanam Teh. Orang Melayu pula menyebut Teh…Hel...
Keluarga Bugis ini dikebumikan di Lesong Batu dan Kandang (Bukit Jinjing).
posted on 21/09/06

Wednesday, September 20, 2006

Jasaku DiLupa Jangan


Ini ada satu penemuan yang menarik. Saya dapat satu email dari member kata imej yang tuan/puan tengok dalam email yang saya fwd ni tidak pernah dipertontonkan kepada umum selama ini hinggalah ada pengkaji sejarah dari ukm ka entah mana, pi selak pi selak mai kat library university oxford kat England sana nu, dan jumpalah gambar ni. Kata orang putih laknatullah... (ni lah gambar "si penderhaka" yang dibunuh oleh orang putih tahun 1919 dulu di Kota Baru kelantan, kerana berani melawan pemerintah.... nama dia Haji Hasan orang pangge "tok janggut"...nilah akibatnya kalau menderhaka kepada pemerintah, tak sabar-sabar nak memerdekakan tanah melayu ni dari pemerintahan orang putih...)

Selepas baca ni, sama-samalah kita sedekahkan Al Fatihah kepada allahyarham tok janggut yang telah berjuang atas kesedaran berjihad untuk mempertahankan agama dan tanah air dari belenggu Inggeris.

Orang-orang seperti tok janggut nilah yang berani bagi amaran kat orang putih, "kalau hampa nak balik England tengok anak bini, hampa tok sah dok kacau adat resam dan agama kami..."?(sory la, dia speaking Kelate, bukan Kedah). Sebab tu lah inggeris tak berani berdakwah pada orang melayu, walaupun depa jajah negara kita lebih seratus tahun lamanya.
Alhamdulillah, dengan nikmat Allah, hari ni cucu cicit orang melayu zaman inggeris dulu masih kekal islam. Tanpa orang-orang seperti beliau, siapalah kita pada hari ini. Ntah2 apalah agama kita hari ni. Nau'zubillah. Al-Fatihah!

posted on 21/09/06

Perrrggghh...


Untuk mendapatkan senyuman yang manis dan ucapan yang power lagi mengoda…
Serta berkebolehan bertutur dengan lancar…
Anda hendaklah rajin berlatih menyebut perkataan2 dibawah ini.

PERINGATAN
Latihan perlulah dilakukan setiap hari sebanyak 5 waktu – sehari semalam..(Kuatkan semangat dan jangan sekali2 cepat berputus-asa walau apapun orang kata...)

Sebut perkataan dibawah ini dengan cepat dan pantas…(Dengan suara yang lantang..!)

1. Ibu..ubi..ibu..ubi..ibu..ubi.. (100 kali)2. Kelapa..kepala…kelapa..kepala..kelapa…kepala… (200 kali)

LATIHAN
Jampi penutup. Amat mujarab untuk menghilangkan stress, pening kepala, muntah-muntah, sakit pinggang dan batuk2 gatal..Hehehehee..hehehee..

CARA-CARA
Hendaklah berdiri depan pintu..Dan kemudian ..apa lagi…JERIT sekuat hati.. kata2 hikmat dibawah ini..!!

3. Kapa..kara..buka..kalipatan..ketub..batu..buta..bocorkepalaakubilatakdaduit!

Itu saja…
hehehheeee..
Selamat berlatih..
Dan semoga berjaya..
OK
BYE!
ape kebenda ni dik Am???
poxted on 21/09/06

Sunday, September 17, 2006

Merisik khabar tukang urut =)

Assalamualaikum...n selamat pagi..
Wah2..seronok betui yer..pg2 dah menulis...maklumlah..hari ni pick up call...so bnyk lah skit masa terluang jika nak dbandingkan dgn tugasan asal kan..n maklumlah..msh awal pg lagi..so mybe sang cust mls nak tepon talian tetap yg serba canggih nie di pagi hari...aku pun lom breakfast agi ni..perut pon dah berkeroncong..pg tdi, gerak dr kg seawal jam 7 (lewat dah..hu hu)....fuh..ngntuk tak hengat..nsib baik aku selamat sampai w'pun tahap pemanduan agak merbahaya..he he..selagi papan tanda kelajuan tu xmenunjukkan angka bwh 110....selagi tu lah aku memecut dgn jayanya....namun msh ada juga 3 4 buah kereta tersadai di tepi jalan bersama pemandu n penumpang msing2..apalagi kalo bukan xcident..patut ler jemmm...huh...alhamdulillah...syukur...aku selamat sampai ke destinasi...
Emm..actualy, bdn aku xbape sihat nie..mgu ni xla bnyk bergerak..sabtu xde ape2 xtvt....cuma pi tgok adik yg bungsu kat asrama, hantar duit belanja sambil belikan mkanan2 yg enak lg lazat sempena belated besday nye selasa lepas...askerim + jajan + minuman bergas + nsik n lauk pauk yg mak aku msk dr rumah..itu sudah lebih dr meriah aku rasa....depa korban lah ramai2 dlm kelas....sampai jugak secawan 2 askerim ke block aspuri..he he..seronok plak aku ngok....teringat zman sek asrama dlu...kwn2 mmg setiap mgu menanti ketibaan ayah dan bonda ku..demi 'sambal' yg menjadi pembuka selera setiap kali waktu makan...mmg seronok betul masa tue..but boys xleh join lah...
Aiseh..mataku semakin layu nie..kesan dr ubat tahan sakit...smlm, si momot kesayanganku tu bermanja lebih2han..akibatnyer..aku yg xbersalah ni pon kene cekau...sakit betull....then, beberapa minit selepas itu..tgnku mula membengkak..alamak...ape kene nie..gatal..pedih..sakit..semua ade lah...upenyer, mak aku ckp gg or air liur kucing mmg ade kuman...la...patut le..mak aku suh pi kat momot n suh dia jilat balik...ishh..tamau aku..silap2 aribulan dia kunyah plak tgn aku yg dah sedia sakit nie...so..mkn ubat tahan sakit je lah mlm tdi..mamai seketika...sampai ke hari nie....
Malam tdi, bawa ayah pergi berurut kat kg chuah..lebih kurang 18km dr rumah..this is the first time aku pergi sana..rupa2nya..kg chuah tu lah kg saudara mara ayhku..rata2 yg tinggl kat ctu semua org jawa...n first time jumpa sepupu atuk...perghh...ayah ble dah jpe kaum kerabatnyer..spekang ler...yg aku ni..nganga je..paham la skit2....meriah betul suasana yg betul2 kg nie..n satu pengalaman yg seronok bg aku..kunjungan kami sbgai tetamu mmg dialu2kan(tukang urut bukan saudara)..xkiralah kami ni saudara mara atau tak...saudara tu jgn ceritalah..ape yg ade semua dikeluarkan..bercerita kisah2 lama...peramah2 belaka...mmg seronok....n satu lagi...volume speaker masing2 tak kurang dr 10..maka...bertambah2 lah harmoninyerr...he he...;p
Alahmdulillah...selepas 2 kali berurut, kaki ayah semakin menunjukkan tanda2 positif utk boleh berjalan spt biasa...lege btul aku..bengkak pun dah surut n by next week aku akan bawa ayah sekali lagi..insya-allah...hari ahad pun dah nak puasa...emm..harap2 ayah cepat sembuh...kalau tak, kesian mak g terawih sorg2 nanti..maklumlah...tinggal berdua je..n aku pun xsabar nak sambut puasa kat rumah..kali ni semua balik kecuali abg2ku..isk..lama nyer abg ngah ku xbalik..tahun ni xtau la dia balik raya ke tak..isk..isk..bg long pon beraya kat ganu..so, tgal la aku n adik2 je...yg pasti..tetap meriah..he he..dah fkr raya la plak..
Ok beb..gtg...call dah semakin menggila..will be back soon...daaa...

posted on 18/09/06

Thursday, September 14, 2006

Kembali lagi..15/09/06

Halo guys..I'm back..again..and again..

Hemmm..lama betul xmengupdate blog aku nie..maklumlah..terlalu bz n bnyk benda yg perlu difikirkan..siapalah aku yg menjadi aku ini..he he..1st thing..syukur pada Allah...yg masih memberikan setiap detik nafas padaku..utk menghirup udara kebahagiaan, ketenangan...malah apa shj erti dan rasa dlm kehidupan ni..sepanjang bulan Ogos..bulan ulang tahun kelahiranku..banyak betul kenangan yg menjengah tirai hati ni..kenangan suka dan duka..maka terimbaulah kenangan lalu..

Aku menyambut hari lahir dlm keadaan sederhana..sederhana??tiada apa..namun rasa bahagia di saat ucapan2 kasih dr keluarga dan rakan2...teramat di hargai...terima kasih...segalanya akan tersemat jauh dsudut sanubari..dan kan ku bawa hingga akhir hayat nanti...=)

Namun dlm kesibukan bekerja, aku juga perlu balik kg tiap2 mgu..menjengah ayah ku yg sedang sakit..kasihan ayah..sedih betul bila tgok ayah mengadu sakit..maaf ayah..xdpt nak berada disamping selalu..anakmu ini jauh merantau mencari rezeki..hanya buat yg mana termampu shj utk meringankan beban..apalah dayaku..andai dapat ku tanggung kesakitan itu bg pihak ayah..aku sanggup!..semoga ayah cepat sembuh n dapat berjalan spt biasa..Hanya doa n sedikit tenaga shj dapat anakmu ini sumbangkan...moga Tuhan memakbulkn setiap doa2 ku..amin...

Sepanjang rentetan masa ini juga...aku alami pelbagai ujian..tentang hati dan perasaan...sekali lagi..perasaan ini terusik..terganggu...mungkin Tuhan ingin menguji..sejauh mana tahap kesabaranku...namun syukur ade 'teman' yg ingin membantu..terima kasih bnyk2..ko mmg jejaka 'harapan' yg ku impi2kan..semoga berbahagia di samping insan2 tersayang..hanya itu shj doaku utk mu..xkan terbalas segala budi yg kau hulurkan..ingtlah segala pesanan ku yg xseberapa itu..dan aku tahu...ko mmg best dude!

cepat betu masa berlalu..sedar tak sedar..dah pertengahan bulan september...uishh..letih betul nak ngejar masa nie..ayah msh belum sembuh sepenuhnya..n aku masih ulang alik ke kg tiap2 mgu...seperti biasa...Mgu lepas, ahad 10hb mak buat kenduri arwah...seronok betul..ramai sedara mara yg dtg..lama dah umah aku xbuat kenduri rupanya..dn mak plak...lega...selagi xbuat selagi tulah atinya xselesa..he he...aku cuti isnin tu..bwk ayah g ofc tuk check status socso..

N at that time..'teman' ku itu berusaha utk menyelesaikan msalah yg aku hadapi..thanks babe..semoga ape yg dharapkan membuahkan hasil..semoga segalanya berakhir dgn baik..semoga aku tidak mengecewakan mana2 hati lagi..dan semoga aku tidak dihantui mimpi2 ngeri lagi..aku ingin bebas...bebas dlm erti kata menyayangi org yg sepatutnya dan selayaknya aku sayangi..n aku hargai...dan juga bebas menentukan cara hdupku sndri...hanya yg terpilih shj yg akan bertahta di hati...selamanya....
Ini shj dahulu coretan buat masa ini..perlu menyambung tugas2 harian yg semakin mencabar minda...will be back..soon..

-hunnysue-

Monday, July 24, 2006

Pencuri masuk??

Tanggal 23 July 06, sesuatu perkara yg tak pernah aku alami sebelum ni benar2 berlaku dlm hdup aku...rumah yg aku diami hampir setahun lebih dimasuki pencuri..fuh..menggigil satu badan xusah nak cerita..paling menakutkan, si mira yg tdur kat sofa di ruang tamu bolehkan xsedar apa2 pun padahal penyangak tu siap naik atas n msuk ke bilik kak ita lagi..ya Allah..Tuhan je yg tau ati nie..mmg menggigil betul pg tue..apatah lg mira..pucat lesi muka dia..toreh mmg xberdarah le..

Punyerlah best, yg si penyangak ni, msuk umah dgn kunci umah yg mmg diletak akak2 ni dlm raga kat bwh tingkap tue..ape lg....mmg rezeki depa lah..tp pelek bebeno...cmne dorg leh tau kunci tu kt ctu pon aku xtau le..n pulaknye, tingkap tu xpenah2 ktorg bukak psal ketak ya amat..sedo2 dah tenganga..sah la dia capai kunci mah dr tingkap..n yg herannyer..si mira xterjaga langsung!so, kami sependapat bahawa kami telah dipukau..

Alhamdulillah, org jahat tu xmsuk bilik aku..mybe sbb betutup..tp xla bekunci pon..bilik kwati pun sama..nak djadikan cerita, kak ita yg xpenah2 lalai kunci bilik tp kali ni lngsung xtutup pintu bilik..mmg tebukak..so, itu sbblah org jahat tu dgn senangnyer msuk dalam bilik tu..so, habuannye, hp kak ita, hp k.wanie n beg tgn memasing di bwk trun, dselongkar..n diambil duitnyer shj...kesian kak ita, kerugian hampir 3 ribu RM..sbb baru je kua wit mlm tu tuk bayar deposit umah barunyer...tu xmsuk laptop n hp mahainyer....putihlah mata..habis bonus sebulann...;(

Then, brg2 yg dcuri kat tingkat bwh was notebook kak wati n kak ita(akak2 ni pon main letak je brg2 tu merata)..pergh..itu shj dah benilai RM10,000...kak ita leh lagi calim insuran mimos, tp kwati lak...tepaksalah beli yg baru...brg2 lain yg hilang ialah digital kamera k.wanie n wit dlm purse mira semua kene kebas...hp mira msh ade, mybe org jahat tu xperasan or mybe gak bwh bdn si mira yg tengah kusyuk tdo..

Kami sedar umah kene ceroboh pun dah kui 6.45 pagi..memasing baru nak bgun subuh..kwanie yg sedar dlu hp xde..then kak ita plak menjerit..hp dia pon xde gak...hand beg....then, ble trun bwh n buka pintu utama, tgok pintu grill terbuka n beg2 n brg2 yg xsempat diambil besepah kat luar. Termasuklah kunci2 kereta yg mahai tue...nasib baik la..kalo tak..tambah2 putih mata la akak2 nie..si mira plak, masih lena diulit mimpi....agaknyer jampi tu telebih kene kat dia kot..hemm..

Then buat repot..polis pon dtg la amik laporan..yg aku ngn si mira plak dah jdik dungu..dah le ade game voley pg tu..haduh..org dah le ckup2 je..cane nie..so tgu nyer tgu..polis peronda pon dtg..n dia kata person yg hilang brg mmg xleh tinggalkan umah sbb nanti ade polis lain (forensik kot..ala2 csi tue) akan dtg amik laporan agi n cap jari semua..so sah2 la mira xleh kua..so aku je la yg trun padang aritu..dgn ati yg masih debor, terpaksa meneruskan perjuangan kat padang plak..demi kwn2 yg dah dtg..xnak hampakan dorg, takkan nak walk over plak..n kat mah pon kes dah selesai..tgal tgu ape2 perkembangan dr pihak polis je..

Btw, voley dpt no4 dr 5...hem..semuanya kalah tipis..1 -2 mata je..huaaaa...penat main ooo...tgn dah lebam2..tp nak wat cane..aku dah wt yg terbaik..cmtu gak membe2 yg lain..mybe nsib xmenyebelahi agaknyer..pasrahhh....hopefully, brg2 tu dpt dikembalikan semula..sian akak2 aku tu wehh...jahat betui la korg ni penjahat...huh..

Panjang sudah menulis nie..sempat curik2 masa..he he..okey..will chat later..c ya soon..

posted on 24/07/2006

Friday, July 21, 2006

Volley's Girl..

Fuh2..arini last training tuk game volley...dah xde org, semua pakat main je..kira bidan terjun gak nie..yelah, setahun xsekali main..dah nak sukan baru le tehegeh2 nak belatih..smpi biru2 lengan..he he
Sok dah nk lawan..cane nih??debor ade, rsau ade, gelisah ade, tak kurg jugak rasa fenin...boley ke main sok ni...ala..bedal je lah kan..yg aku ni lak..kali ni cm xmenjadik je..surf pon asik xlepas2...geram pon ader...rsa nak gigt je bola tue..ehe..pdahal tgn yg penkau..;p
Esok team p'puan lawan. Ahad baru lelaki..adei..mintak2 le dorg xdtg..lg le cemas kalo reramai kt tepi tue nanti...aku ni darah gemuruh..he he....Well, hopefully semuanya berjalan dgn lancar n harap2 boleh smpi ke final..dpt 2nd place pon jdik le..janji dpt adiah..he he..tu kira target pling tgi lah tu memandangkan dgn xberlatihnyer n player yg ade semua tgn ala2 pa bedah yo!
All the best to me and my friends...Aminn..

21/07/06

Thursday, July 20, 2006

A Walk To Remember


Suatu hari, seorang bapa dari sebuah keluarga yang kaya raya membawa anak lelakinya ke dalam sebuah kampung dengan tujuan menunjukkan kepada anaknya itu kehidupan orang-orang miskin. Mereka bermalam selama beberapa hari di sebuah ladang yang didiami oleh golongan yang sangat miskin.Di dalam perjalanan pulang, si ayah bertanya kepada anaknya, "Macam mana percutian kita kali ni?"Si anak menjawab, "Menarik dan hebat, ayah,""Kamu sudah melihat sendiri bagaimana susahnya kehidupan mereka yang tidak berharta?""Ya,"Bertanya lagi si ayah, "Jadi, apa yang kamu dapat kali ni?"Lalu si anak tadi memberikan jawapan yang agak panjang,"Kita ada dua ekor anjing dan mereka ada empat. Kita ada kolam yang terletak di tengah-tengah taman tetapi mereka mempunyai sungai yang tidak berpenghujung. Kita ada lampu yang diimport di taman kita tetapi mereka ada bintang-bintang di langit pada waktu malam. Keluasan tanah kita sehingga ke halaman hadapan tetapi mereka mempunyai keluasan sehingga kekaki langit,""Kita tinggal cuma di atas tanah yang kecil sedangkan mereka mempunyai padang yang sangat luas saujana mata memandang. Kita ada pembantu untuk membantu kita tetapi mereka memberi pertolongan, bukan meminta.Kita membeli makanan kita tetapi mereka menanam sendiri makanan mereka. Kita ada dinding sahaja untuk melindungi kita sedangkan mereka mempunyai sahabat handai yang melindungi mereka,"Si ayah terdiam mendengar jawapan anaknya. Si anak tersebut kemudiannya berkata, "Terima kasih ayah, kerana menunjukkan kepada saya betapa miskinnya kita"
"Teman Sejati Bukan yang Selalu Dekat Di Mata,
Dekat Bicaranya.
Tetapi Dia yang Setia di Hati dan
Diingati Dalam Setiap Bisikan Doanya"
posted on 21/07/06

Kurniakan Daku...Setulus Kasih

Ya ALLAH...
Sekiranya dia adalah jodohku pilihan Mu diArash ....berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk dapat bersamanya. ....Sekiranya dia adalah jodoh ku yang akan membimbing tanganku dititianMu ....kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya ....Sekiranya dia adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu ....limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan patuh kepadanya....Sekiranya dia adalah yang terbaik untukku di DuniaMu ....peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya....Sekiranya dia adalah jodoh yang dirahmati olehMu ....berilah aku kesabaran dan kekuatan untuk menghadapi segala dugaan dan cabaran ini.......Ameen...
21/07/06

Terfikirkah kita??


Renungkan lah bersama..
Duit seringgit telah bertemu dengan lima puluh ringgit dan bertanya:
RM1: "Oit,lama tak nampak, mana awak pergi?"
RM5: " Saya pergi merata tempat. Pergi stadium tgk bola, naik STAR Cruise, gi KK naik AirAsia, lepak One Utama.. tempat2 cam tuh lah. Eh, awak camner lak?"
RM1 menjawab perlahan seraya menunduk: "hmm.. bosan.. balik balik2 tempat sama.. surau, masjid, surau... ".

Ape kehenyer nie??sape nak jwb nih??

posted on 20/07/06